lördag 9 oktober 2010

Tom kom från Bagunçaço kom tvåa i Idoltävlingen i Brasilien och är nu en stor stjärna

Jag minns första gången jag hörde honom sjunga på Bagunçaço, en glasklar säker röst, den där killen skulle kunna bli en sensation tänkte jag. han var då en liten späd grabb, långt innan målbrottet. Han växte upp och rösten var inte längre lik en sågklinga men han var musiklisk. Han var med flera gånger till Sverige, sjöng bl a för Silvia under barnens världs pris i Mariefred.

Nu är han stor i Brasilien, många av de stora artisterna i Bahia, som Carlinhos Brown och Margareth Menezes höll på honom (MM hade dock gkömt att hon sjömg med honom)

Nu vill han inte ha någon producent som lurar honom och gör honom till någon annan. Han vill arbeta med Joselito, Bagunçaços grundare och genom sitt arbete ge saker tillbaka till andra ungdomar där och till Bagunçaço. Han vill inte flytta från sitt hus i periferin till São Francisco de Conde utan vill vara samma människa. Jag blir så glad att höra detta, jag minns när han bodde i ett enkelt rum tillsammans med sin mamma och alla sina syskon, en av alla dessa kämpande mammor. På bilden från Joselitos artikel ser ni dem tillsammans, Joselito, mamman och Tom. När jag ser videon från tävlingen snyftar jag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar